TARTALOMJEGYZÉK
5. VÍZHASZNÁLATOK GAZDASÁGI ELEMZÉSE
5.1. Vízhasználatok jellemzése, gazdasági társadalmi előrejelzés
5.2. Összefoglaló megállapítások a vízszolgáltatások költség-megtérüléséről
ÁBRAJEGYZÉK
Nincs ábrajegyzék-bejegyzés.
TÉRKÉPJEGYZÉK
Nincs ábrajegyzék-bejegyzés.
TÁBLÁZATJEGYZÉK
5‑1. táblázat: A víziközmű-szolgáltatás díjai 2018 (Ft/m3)
5‑2. táblázat: Pénzügyi költségmegtérülési mutatók számítása
5‑3. táblázat: Költségmegtérülési ráta alakulása
A hazai programokra, stratégiákra és KSH idősorokra építő előrejelzés alapján vázoljuk az elkövetkező években várható gazdasági, társadalmi változások hatását a VGT3 intézkedési programjában kezelendő vízgazdálkodási problémákra.
A gazdasági változások sok területen egyre több vizet igényelnek, egy időben egyre szélesebb területi kiterjedésben. Ez a trend a megfelelő vízvédelmi intézkedések, technológiai fejlesztések és vízgazdálkodási beruházások nélkül kockázatot jelenthet a vizek állapotára, ugyanakkor könnyebbé teheti a vízvédelem finanszírozását.
A népességcsökkenés önmagában kedvezően hat a környezetterhelésre, a vízfelhasználás és vízszennyezés csökken. Ugyanakkor a népességcsökkenéssel együtt járhat a gépesítés, az pedig egyes esetekben növeli a terhelést (lásd feldolgozóiparnál).
A foglalkoztatottsági helyzet javulása, a bérek, az életszínvonal növekedése csökkentheti a vízvédelmi intézkedések megvalósíthatósági problémáit két oldalról. Egyrészt a környezettudatosság növekedése, másrészt a megfizethetőségi helyzet javulása miatt. Ugyanakkor a jelentős társadalmi egyenlőtlenség, a szegénységben élők nagy száma kritikus megfizethetőségi problémát okozhat, ami speciális szabályozást igényel.
Az oktatás minél korábbi és célirányos fejlesztésével, valamint modern, innovatív technológiai megoldások előnyben részesítésével törekednünk kell arra, hogy növeljük a társadalom környezettudatosságát, ezáltal az egyes ágazatok vízhasználatát is hatékonyabbá, takarékosabbá tegyük.
Az ivóvízellátással és a víztermelési igényszinttel kapcsolatban megállapítható, hogy a lakossági fajlagos vízfogyasztás utóbbi néhány évben kis mértékben nőtt. A rekonstrukciós programok lététől, annak előrehaladásától függően csökkenthetők a vízveszteségek, ami közvetlenül hat a vízfelhasználás és a vízkitermelés további alakulására.
A csatornázottság, szennyvíztisztítás területén még várható további növekedés illetve javulás, amely kedvező hatású a felszín alatti víztestek minőségének alakulása szempontjából. A felszíni víztestek vonatkozásában előnyös lenne, ha a tisztított szennyvíz hasznosítás területén is sikerülne előrelépni. A szennyvízelvezetés és -tisztítás megoldása a kistelepüléseken, illetve települések ritkán lakott részein mintegy 2 millió embert érint.
A mezőgazdaság fejlődését, nemzetgazdaságban elfoglalt helyének javulását jelzik a programok. A mezőgazdasági termelés mind területben, értékben, mind volumenben ingadozásokkal ugyan, de kis mértékben növekedett az elmúlt években. Az igazi kihívás a felgyorsult termőtalaj-pusztulás megállítása, a vízvisszatartási célok elérése, ami a művelési ág változtatáson túl művelési mód váltást is megkövetel. Várható a műtrágyák, növényvédő szerek alkalmazásának terjedése, amely szintén károsan hathat a talajok szerkezetére és a vizek állapotára. A mezőgazdaság fejlesztését célozzák a kormányzat öntözéssel kapcsolatos intézkedései, amelyek fenntartható megvalósításához, az öntözővíz-igény hosszútávú kielégítésének biztosítása céljából a víztakarékos öntözési technológiák, a precíziós mezőgazdaság, az öntözési- és aszálymonitoring működtetése szükséges.
A halgazdálkodás dinamikusan fejlődik. Mérések szerint az extenzív halastavak esetében az elfolyó víz minősége általában jobb, mint a befolyó vízé. Intenzív gazdálkodás esetében a kép már színesebb, adott esetben az elfolyó víz minősége, tápanyagtartalma, lebegőanyag-tartalma rosszabb lehet. A javuló környezeti állapot feltétele tehát, hogy a szennyezés csökkentése mellett, a halastavak gazdálkodási feltételeit vízhozzáféréssel segítsük, mert a megfelelő, tájba illő vízi és vízparti növényzettel rendelkező tavak a madár- és növényvilág szigeteivé válhatnak.
A feldolgozóiparban az elfogadott programok alapján a nagy vízfelhasználó ágazatok (nem hűtővizet használók) az átlagnál jobban, dinamikusan növekednek. Ezen ágazatok az élelmiszeripar, a vegyipar, fémfeldolgozás, gépipar. Ez önmagában növelhetné a vízfelhasználást is, amit azonban a technológiai fejlesztéssel eliminálni lehet.
Más a helyzet ezen ágazatok szennyvízkibocsátásával, mivel itt sokféle technológiáról, szennyezőanyagról van szó. Sok konkrét fejlesztés esetében nőhet a vízszennyezés kockázata elsősorban a veszélyes anyagok tekintetében.
A szénerőművek várható helyzetéről készült elemzések szerint, azok 2033-ig csaknem teljesen eltűnhetnek a hazai palettáról. Jellemző lesz a jelenlegi erőműpark cseréje, a földgáz- és megújuló alapú, jóval tisztább erőművekre való átállás.
Ez egyfelől jelenthet javulást, ugyanakkor új kockázatok jelenhetnek meg a karsztvízszint emelkedésével (lásd Dunántúli-középhegységben a karsztvízszint emelkedése miatt jelentkező belterületi építésügyi problémák, gondok), illetve továbbra is kihívást jelent az energiaszektor hűtővízigényének kielégítése.
Jelentős kérdéseket vet fel az egyelőre még mérsékelt geotermikus energia-felhasználás. A termálvíz hasznosítása (távhő rendszerek) gyors ütemben nőtt az elmúlt időszakban. A prognózis is növekvő (kétszeres) geotermikus energiafelhasználást jelez. A termálvíz-kitermelés ennek megfelelően növekszik, így jelentős a készletoldali kockázat és a felszíni vizek hő- és sóterhelése is. Amennyiben a visszasajtolás aránya növekszik, akkor ez a kockázat és terhelés is csökken.
A vízenergia-termelés nőtt a békésszentandrási 2013-as és a kenyeri vízerőművek 2008-as üzembe helyezésével. A műtárgyak a kötelezővé tett, átjárhatóságot és biodiverzitást segítő intézkedések hatékony megvalósításával készültek el. A jelenlegi programok szerint a vízenergia-termelés hazai aránya nem változik, további kapacitásbővítést nem terveznek. Meglévő duzzasztók, törpeerőművek átalakításával, rekonstrukciójával azonban hatékonyabb vízenergia-hasznosítással lehetne számolni, amelyek már nem járnának környezetkárosító hatásokkal.
A vízi szállítás aránya nő a közlekedésen belül a Duna hajózhatóságának javításával és a kikötőfejlesztésekkel. Az előzetesen kitűzött cél elérni a vízi szállítás 10%-os arányát. Miközben a vízi szállítás (beleértve az üdülőhajózást is) szárazföldi szállítással szembeni jelentős növelése különböző környezeti terheléseket csökkent, több térségben levegőterhelési, vízvédelmi, természetvédelmi kockázatai is vannak. Ezek azonban technikai fejlesztéssel, jogi eszközökkel mérsékelhetők, a közúti közlekedés kártételei viszont alig, vagy áruszállítás esetén érdemben egyáltalán nem. Így a vízi közlekedés fejlesztése, a Duna és a Tisza esetében különösen, vízgazdálkodási fejlesztések részévé válik.
A vizek által nyújtott ökoszisztéma-szolgáltatások egyik kiemelten fontos és gyorsan fejlődő hasznosítási területe a turizmus. A kiemelt fejlesztési térségek mindegyike kapcsolódik a vízhez, víziturizmushoz. A turisták száma, vagy az adott helyszínen eltöltött idő növekedése, a fokozott közlekedési igények, a keletkezett hulladékmennyiség, a vízfogyasztás, vízkivétel, a vízszennyezés és a szennyvíz mennyiségének növekedésével jár, ami negatív hatással lehet közvetlen (pl. szennyvíz), vagy közvetett (pl. légszennyezettség, talajterhelés növekedésén keresztül) módon a vizek állapotára. A víziturizmus fejlődése ugyanakkor – az adott esetben megnövekvő környezetterhelés, zavarás miatti, esetleges negatív hatás mellett – jelentős pozitív hatással lehet a vizek ökológiai állapotára, mert olyan vízgazdálkodási beavatkozásokat indukál, mint a holtágak rehabilitációja, revitalizációja, felszíni vizek fürdési lehetőségének biztosítása, a természeti értékek megőrzése, vagy új vízi objektumok létrehozása, és ezáltal sok esetben védendő természeti értékek létrehozása (Szarvas, Tisza tó, Kis-Balaton stb.). A víziturizmus fejlődése tehát jelentős pozitív hatással lehet, hiszen feltétele a vizek, a vízi környezet, vízi ökoszisztémák jó állapota, ezáltal gazdasági oldalról is igényt támaszt a vizek állapotának javítására.
A VKI alapján minimum követelmény, hogy a vízhasználókat szükséges megkülönböztetni háztartások, mezőgazdaság, ipar, illetve egyéb bontásban.
A víz közgazdasági költségeinek fő tényezői:
S pénzügyi költségelemek (beruházás illetve pótlás, fenntartás, üzemelés), a támogatások hatása kiszűrendő;
S környezeti költségek (extern költségek/környezeti károk, nem árazott jóléti értékelemek) nagy bizonytalansággal becsülhetők illetve monetarizálhatók;
S készlet/erőforrás költségek: erőforrás költség a felhasználható készletet meghaladó vízigény jelentkezése esetén merül fel.
Az elvégzett elemzés alapján vízszolgáltatások körébe tartozók a következő vízhasználatok:
S Közüzemi vízellátás
S Települési szennyvízszolgáltatás
S Mezőgazdasági vízszolgáltatás (öntözés, halgazdálkodás, halászat, egyéb)
S Saját vízkivételek (ipari, mezőgazdasági, lakossági)
S Duzzasztás és tározás vízenergia termelési célra
A MEKH jelenleg mintegy 40, érvényes működési engedéllyel rendelkező víziközmű-szolgáltatót tart nyilván.
Az integráció ellenére a szolgáltatók között továbbra is jelentős különbségek vannak több szempontból is. Ezek egy része természetes következménye a szolgáltatási területek eltérő adottságainak, azonban az alkalmazandó díjtételek és az ágazatot érintő transzferek hatása (adók, támogatások) is nagyon eltérően érintik az egyes szolgáltató szervezeteket.
Az elmúlt időszak jogszabályi változásai mind költség, mind bevételi oldalról jelentős terhet róttak a szolgáltatók gazdálkodására. Az ellátási biztonság fenntartása szempontjából a legsürgetőbb feladat a szolgáltatók pénzügyi helyzetének konszolidációja.
Emellett a szektor továbbra is egyik legsúlyosabb problémája a rekonstrukciós beruházások folyamatos elhalasztása, a közművagyon felélése.
Pénzügyi költségmegtérülés
A díjak különböznek szolgáltatónként, sokszor településenként, a szóródás nagyon nagy. A díjak alakulását az 5-1. táblázat mutatja be.
5‑1. táblázat: A víziközmű-szolgáltatás díjai 2018 (Ft/m3)
|
Ivóvíz |
Szennyvíz |
||||||
Min |
Max |
Átlag |
Szórás |
Min |
Max |
Átlag |
Szórás |
|
Lakossági |
78,3 |
537,3 |
224,5 |
90,1 |
81,1 |
1438,2 |
275,3 |
121,6 |
Nem lakossági |
78,3 |
3297,0 |
306,2 |
179,4 |
91,0 |
1980,0 |
335,4 |
247,6 |
Forrás: MEKH
5‑2. táblázat: Pénzügyi költségmegtérülési mutatók számítása
Ivóvíz (mFt) |
Szennyvíz (mFt) |
Ivóvíz és szennyvíz együtt (mFt) |
||||
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
2017 |
2018 |
|
Összes nettó árbevétel |
123 176 |
122 919 |
133 541 |
136 428 |
256 717 |
259 347 |
Összes költség |
148 577 |
150 758 |
170 350 |
178 690 |
318 927 |
329 448 |
Költségmegtérülési mutató |
82,90% |
81,53% |
78,39% |
76,35% |
80,49% |
78,72% |
A korábban bemutatott, már a VGT2 elemzésében is szereplő, kedvezőtlen folyamatok miatt az ágazat 5-2. táblázatban bemutatott költségmegtérülési mutatóinak számottevő csökkenése figyelhető meg. A víziközmű ágazatra vonatkozó összevont költségmegtérülési ráta a 2009-es (VGT1) 99,2%-os szintről 2018-ra több mint 20% ponttal romlott, értéke 78,7%. A MEKH és a KSH adatai alapján az egy háztartásra jutó, vízzel kapcsolatos kiadások összege átlagosan 54-55 eFt/év-re becsülhető, mely 2018-ban az átlagos nettó háztartási jövedelem 1,65%-a. A díjak szigorú szabályozása következtében a megfizethetőségi mutatók jelentősen javultak az átlagos értékek tekintetében.
Mezőgazdasági vízszolgáltatás
Lényegi változás következett be 2017-től a mezőgazdasági vízszolgáltatások díjképzési rendszerében, megszűnt a mezőgazdasági vízszolgáltatás térítésmentessége. A 115/2014. (IV. 3.) Korm. rendelet alapdíjat és változó díjat különböztet meg, a díjak a jogszabályban előírt ütemezésben egyre nagyobb részét fedezik a költségeknek, 2019-től a változó díj 100%-át, 2021-től az alapdíjnak is 50%-át.
2019. január 1-től ez a rendszer már nem érvényes a halastavi célú vízszolgáltatásra, mivel hektár alapon (1500 Ft/ha) fix díjat fizetnek, így ezek a vízhasználatok jelenleg 5%-kal járulnak hozzá a számukra biztosított vízszolgáltatás költségeinek megtérüléséhez.
A mezőgazdasági és nem mezőgazdasági (térségi vízátvezetés, ökológiai cél, ipari vízellátás stb.) célú vízhasználatok elkülönült költség-kalkulációja és finanszírozása nem megoldott. Az ökológiai vízpótlást költségvetési támogatás hiányában jelenleg a VIZIG-ek nem tudják elszámolni. Hasonló a helyzet a többcélú rendszerekben előírt térségi vízátadással. Jelentős különbségek vannak a VIZIG-ek és a területükön szolgáltató egyéb szervezetek költségkalkulációja és a fajlagos költségek/díjak szintje között. Nagyok a különbségek a gravitációs és szivattyús rendszerek költségszintje között is.
A mezőgazdasági vízszolgáltatás megtérülési rátáinak alakulása
5‑3. táblázat: Költségmegtérülési ráta alakulása
Mezőgazdasági vízszolgáltatás |
2015 |
2016 |
2017 |
öntözés |
0,54% |
0,20% |
25,03% |
rizstermelés |
0,00% |
0,00% |
11,32% |
Öntözés összesen |
0,47% |
0,18% |
23,39% |
halastó* |
6,40% |
5,40% |
12,75% |
* halastó: a halgazdálkodásról és a hal védelméről szóló törvény szerinti halastó
A térítésmentes vízszolgáltatási időszakban a megtérülési ráta nagyon kicsi volt, amely 2017-ben, az ex-ante feltétel teljesítéséhez kapcsolódó szabályozásnak megfelelően, az öntözés esetében 25%-ra nőtt. Összességében megállapítható, hogy a Kormányrendelettel összhangban alakultak a támogatások és a díjak.
Megfizethetőség
Az öntözéssel elérhető magasabb kibocsátásból eredő többletjövedelmet figyelembe véve a megfizethetőség várható alakulásának vizsgálatát három szcenárióra a növénytermesztésre összefoglalóan az alábbi táblázat tartalmazza.
5‑4. táblázat: Megfizethetőség alakulása a különböző mértékű költségmegtérülés esetén a növénytermesztésben
hektáronkénti átlagos öntözési díj/hektáronkénti átlagos gazdasági mutató |
Öntözési díj aránya a növénytermesztés kibocsátásához képest |
Öntözési díj aránya a növénytermesztés bruttó hozzáadott értékéhez képest |
Öntözési díj aránya a növénytermesztés vállalkozói jövedelméhez képest |
2017. évi tény (állandó kts. 10%-a, változó kts. 50%-a) |
1,2% |
1,5% |
2,1% |
A 2017. évi költségek 2021-től érvényes szabályok szerinti (állandó kts. 50%-a, változó kts. 100%-a) esetben |
3,4% |
4,2% |
5,9% |
A 2017. évi költségek teljes megtérülése esetén |
5,1% |
6,3% |
9,0% |
Átlagosan nézve az adatok alátámasztják azt, hogy a 2017. évi költségmegtérülési szint egyértelműen megfizethető és a 2021. évi díjszint sem okoz elviselhetetlen terhet, a teljes költségmegtérülés viszont komoly gondokat okozhatna.
Természetesen az országos átlaghoz képest, a gazdálkodók tényleges terhe a jövedelmezőség területi differenciálódása szerint régiónként jelentősen változik. Az átlagosnál kedvezőbben alakul síkvidéken, az Alföldön és a Duna–Tisza közén, a többi (a dombvidéki) térségben lényegesen nagyobb terhet jelentett és fog jelenteni a gazdálkodóknak az öntözési díj.
5‑5. táblázat: Megfizethetőség alakulása a különböző mértékű költségmegtérülés esetén a halastavak esetében
hektáronkénti átlagos öntözési díj/hektáronkénti átlagos gazdasági mutató |
Vízdíj aránya a halászat* kibocsátásához képest |
Vízdíj aránya a halászat* bruttó hozzáadott értékéhez képest |
2017. évi tény (állandó kts. 10%-a, változó kts. 50%-a) |
0,8% |
2,3% |
2017. évi költségek 2021-től érvényes szabályok szerint (állandó kts. 50%-a, változó kts. 10%-a) |
3,3% |
9,2% |
2017. évi költségek teljes megtérülése |
6,1% |
16,7% |
1500 Ft/hektár vízdíj esetén |
0,4% |
1,1% |
* A KSH terminológiai besorolása szerint a halászat magában foglalja a halászatot és a halgazdálkodást, a TEÁOR’08 03 Nemzetgazdasági ág szerinti „Halászat, halgazdálkodás” alapján.
Az 5-5. táblázat alapján elviselhető a 2017. évi díjszint, és a 2021. évi díjszint is megfizethető lenne, különösen akkor, ha a fizetendő díjtételből levonják a halastavak ökoszisztéma szolgáltatásainak értékét. Az ökológiai szolgáltatások értékét ebben az esetben a központi költségvetésből kell a mezőgazdasági vízszolgáltatók felé megfizetni. A halászat* esetében az esetleges teljes költségmegtérülési szintű díjak nem megfizethetők, semmi nem indokolja ugyanakkor a hektár alapú, alacsony szintű díjképzés alkalmazását.
A növénytermesztés és a halászat* összehasonlításából kitűnik, hogy a növénytermesztés hozzáadott értéktermelő képessége nagyobb és ebből is adódik, hogy a mezőgazdasági vízszolgáltatási díjak megfizethetőségi mutatói is jobbak.
A környezeti díjak bemutatása és szerepük értékelése
Vízterhelési díjat (VTD), ami a VKI értelmében egy környezeti díj, minden élővízbe bocsátó szennyező fizet, beleértve a víziközműveket és a közvetlen szennyvízkibocsátókat is. 2018-ban a vízterhelési díjjal döntő részben a víziközmű szektor volt érintett, a befizetett díjak 90,4%-a őket terheli, amit teljes mértékben áthárítanak a lakossági, közületi, ipari fogyasztókra. Még jelentős VTD befizetőnek számít a feldolgozóipar több mint 8,4%-os részesedéssel. A mezőgazdaságon belül a haltermelési alágazatba tartozók fizetik a nagyobb részt a szennyvízkibocsátásuk után (0,13%). Az egyéb szennyvíz kibocsátók fizetik a maradék kb. 1%-ot.
A vízhasználatokért fizetendő vízkészlet járulék (VKJ) tekinthető a saját vízkivételek után fizetendő környezeti és erőforrás díjnak. A befizetett VKJ 2018-ban 12,1 mrd Ft volt, ebből 54,3%-ot a villamosenergia, gáz- és gőz ellátás tette ki, a második legnagyobb befizető a vízellátás 24,2%-kal. A feldolgozóiparon belül az élelmiszer, dohányipar (4,02%) és a vegyipar (3,13%) részesedése haladja meg az 1%-ot. A mezőgazdasági befizetés aránya az összes befizetésből 6,07%, halászaté 0,07% volt
2017-től kezdve a mezőgazdasági vízhasználatok (rizstermelés, öntözés, halgazdaság) is kötelesek VKJ-t fizetni, bár ugyanekkor mentességek is bekerültek a törvénybe. Több enyhítést követően 2018. évtől nem kell VKJ-t fizetni „az öntözési célú vízhasználat esetében vízjogi engedélyenként az évi 400 000 m3-t vagy vízhasználónként az általa öntözött terület után hektáronként az évi 4 000 m3-t, a halgazdálkodási és rizstermelési célú vízhasználat esetében vízjogi engedélyenként felszín alatti vizet használók esetében az évi 400 000 m3-t, felszíni vizet használók esetében hektáronként az évi 25 000 m3-t meg nem haladó vízmennyiség után”. Ezzel a mezőgazdasági öntözési vízhasználatok VKJ fizetése minimális szintre csökkent.
A mentességek elemzése kimutatta, hogy a 2018. évben bevezetett új követelmények miatt lényegesen csökkent a VKJ fizetése alá tartozó vízmennyiség. A felszín alatti vízhasználat esetén 2018-ra a haltermelési célú felhasználás teljes mennyisége, az öntözésre felhasznált vízmennyiség 96%-a átkerült a küszöbérték alatti mentesség körébe. A felszíni vízhasználatnál a küszöbérték szerinti mentességhez tartozó mennyiség több mint négyszeresére nőtt 2017-ről 2018-ra. Ezen belül az öntözésé hatszorosára, a halgazdaságé közel 4-szeresére, a rizstermelésé 6,5-szeresére emelkedett.
A szolgáltatás lényegében a vízkészlet rendelkezésre bocsátása energiatermelés céljára. A vízügyi igazgatóságok végzik azokat a vízfolyásokhoz kötődő tevékenységeket, amelyek biztosítják, hogy a vízfolyások természetes folyamatai ne jelentsenek veszélyt a létesítmény működésére. A tapasztalatok alapján a VIZIG-ek nagyon különböző alapon számítanak fel díjat. A VIZIG-ek adatszolgáltatása alapján a szolgáltatás pénzügyi megtérülési rátája 2017-ben 107,1% volt.
A VKI értelmében a halátjárók építése és üzemeltetése a vízerőművek környezeti költsége. A 2007–2018 időszakban számos vízerőmű esetében készült el hallépcső a hosszirányú átjárhatóság biztosítására. A duzzasztók mintegy felében van, vagy épp létesül, illetve tervezett a halátjáró. A duzzasztók kapacitásait figyelembe véve megállapítható, hogy a működő halátjáróval ellátott erőművek tették ki a KÁT rendszer felé eladó erőművek kapacitásának 84,5%-át 2016-ban.
A vízkészlet-járulék és a vízhasználat környezeti költségei kapcsán megállapítható, hogy a vízierőművek az ún. in situ vízhasználat után fizetnek vízkészlet-járulékot. A KÁT 2016-os adatai szerint a rendszer keretében vízierőműveknek kifizetett összeg 5,27 mrd Ft volt. Feltéve, hogy a 2016-os, VIZIG-eknek fizetett díj azonos szinten alakult a 2017. évivel, a vizes kiadások és a KÁT bevételek aránya 11,9%.
A mezőgazdasági eredetű terhelések (diffúz, pontszerű) a VKI terminológia szerint nem tekinthetők vízszolgáltatásnak, de e kérdéskörrel (túl a probléma fontosságán) a szennyező fizet elv érvényesítésére vonatkozó VKI feltétel miatt szükséges foglalkozni. Az elv érvényesítésére több megoldás is alkalmazható, amelyek közül az egyeztetések során lehet kialakítani a legmegfelelőbb megoldást.
A jelenlegi tendenciák alapján a műtrágya felhasználás és növényvédő szer használat miatt a mezőgazdasági diffúz terhelés a közeljövőben nem fog szignifikánsan növekedni, a lassú csökkenés is elképzelhető, reálisan kisebb ingadozásokkal stagnálás várható.
Síkvidéki vízrendezés, belvízvédekezés, dombvidéki vízrendezés
A belvíz mezőgazdasági területekről történő elvezetése a VKI értelmében nem vízszolgáltatásnak, hanem vízhasználatnak minősül, mivel általa valósul meg a felszíni vizek tápanyag túlterhelése, így jelentős hatással van a felszíni víztestek állapotára.
A vízgazdálkodási-rendszer korlátos kapacitásaival való gazdálkodás teremti meg azt a lokálisan megvalósítható vízmegőrzési beavatkozás iránti – gazdaságilag értelmezhető – keresletet is, ami egyben a mezőgazdasági diffúz terhelés csökkentésének hatékony eszköze.